Sari Salminen on läpikäynyt neljä putkiremonttia

Julkaistu 10.03.2020

Saneerauksen päättyessä asiakastyytyväisyyden varmistaminen on meille tärkeä asia. Haluamme kehittää palvelua asiakkaan todellisiin tarpeisiin ja tarkastella yhdessä heidän kanssaan taakse jäänyttä kokonaisuutta. Tällä kertaa keskustelemme As Oy Viitakilven osakkaan Sari Salmisen kokemuksista putkiremonteista ja vinkeistä heille, joilla on sama matka vielä edessäpäin. Kokemusta Salmiselle on kertynyt osakkaana ja hallituksen jäsenenä neljästä putkiremontista, viidennen alkaessa.

Kiinteistöliiton koulutuksista oppia

Käytännön lisäksi Salminen on hankkinut osaamista Kiinteistöliiton maksuttomista koulutuksista ja suositteleekin taloyhtiön päättäjiä hyödyntämään tämän mahdollisuuden viimeistään hankesuunnittelua käynnistettäessä. ”Hallituksen jäsenenä minun tulee osata tarkastella aina kokonaisuutta. Kun on ennakkoon selvittänyt itselleen asiat, on huomattavasti helpompi toimia. Hallituksen tulee hoitaa yhteistä omaisuutta, hän listaa remontin yhdestä tärkeimmästä hyödystä”, Salminen kertoo. Salminen on taloushallinnon ammattilainen. ”Tietysti siitä on apua hallitustyössäni. Hankkeissa valintoja tehdessäni hinta ei kuitenkaan ole minulla se ratkaisevin tekijä. Esimerkiksi isoja hintaeroja pitää aina tutkia, mistä ne todellisuudessa syntyvät”, Salminen ohjeistaa.  

”Julkisuuteen vuotavat usein vain ikävät uutiset, ei putkiremontti ole todellisuudessa mikään peikko”, kertoo Sari Salminen. 

Hallitustyö harrastuksena

Kipinä hallitustyöskentelyyn on lähtenyt vuonna 2007. ”Asunto on monta kertaa ihmisten yksi suurimpia sijoituksia. Haluan olla mukana vaikuttamassa oikeissa asioissa. Olen kokenut, että tästä on ollut minulle iso hyöty siviilielämässäkin. Taloyhtiöt ovat kaikki erilaisia, joten mielenkiintoa riittää tulevaisuudessakin näihin tehtäviin”, Salminen lupaa.

Taakse jääneestä Viitakilven hankkeesta tuoreet muistot ovat erityisen hyvät. ”Olen valmis suosittelemaan työtänne ehdottomasti”, Salminen mainitsee ja antaa kiitosta erityisesti viestinnästä, ”Oikeata tietoa ja säännöllisesti. Se on todella tärkeä asia meille kaikille ja heti sen perään: vastuunjako ja nimetyt ihmiset, jotka oikeasti tavoittaa, hän toteaa pohtimatta.”

Osakkaan näkökulmasta huoneistokatselmuksen kokonaisuus sai erityisesti kiitosta. ”Tässä vaikutuksen teki osakkaan roolin helppous. Yhdellä kerralla sovittiin, kirjattiin ja kuitattiin kaikki, josta sain myös nopeasti vahvistuksen sähköpostitse. Lisäkiitosta annan myös siitä, että katselmuksen ajankohdan sai valita itse, oman kalenterin mukaisesti, urakoitsijan ilmoituksen sijaan.”

Asumisen kokemusta saneerattavasta huoneistosta Salmisella ei juuri ole. ”Vuokralaisten kanssa on mennyt ihan mukavasti ja ongelmia ei ole syntynyt. Toki vuokranmaksun olen jättänyt perimättä koko remontin ajalta, vaikka huoneistossa ei työt koko aikaa olekaan. Työmaa on työmaa ja siellä on monenlaista vaivaa kuitenkin asukkaalle, olen halunnut tulla tässä heitä vastaan”, Salminen kertoo.

Loppusanoiksi Salminen täräyttää: ”Teillä on aivan jäätävä laatoittaja. Minä olen remontoinut kuusi asuntoa ja rakentanut kaksi taloa. Tullessani Viitaniemessä kylpyhuoneeseen, konttasin lattialla ja ihastelin työn jälkeä, jonka erinomaisuutta en ollut aiemmin nähnyt.”

Lue myös